Recenze: Malý Joe

Vydáno dne 27.01.2020 (541 přečtení)
Jeden z filmů letošního festivalu Future Gate.

Taková malá kytička a přitom dokáže ztropit tolik neplechy. Tedy ne jako Adéla nebo ta rostlina v Malém obchůdku hrůz. Malý Joe, pojmenovaný po synovi hlavní hrdinky, která pracuje jako vědkyně v jednom institutu, dokáže v jistém smyslu rozsévat zlo. A přitom za to možná ani nemůže. Nicméně Alice jako odborná pracovnice rozumí tomu, co dělá, a proto věří, že se může stát, že i neškodná vyšlechtěná rostlinka může mít vedlejší účinky. Do jisté míry je to zase o "hraní si na Boha" či protivení se přírodě. A to se nemusí vyplácet, jak (mimo jiných) potvrzují tituly Stalo se, Zrození planety opic nebo Frankenstein.

Tenhle Malý Joe (neplést s Malým unaveným Joem ani s Malou Jo) je fakticky taková fešná rostlinka, ale to neznamená, že její pyl nemůže mít katastrofální následky (byť zřejmě nikoli na globální úrovni), přitom na začátku měl jenom vyvolávat pocit štěstí. Má být ozdobou blížícího se veletrhu, na kterém můžou kytičky vyhrávat ceny Herb & Health. Malému Joeovi se proto musí věnovat maximální péče - vedle udržování ideální teploty nutno ho zalévat a povídat si s ním. Možná opravu žárlí a neustávající péči si vynucuje tak, že svým pylem mění lidi natolik, že ani vlastní matku nepoznávají a starají se pouze o něj. Jestli je něco takového skutečně možné, to je - samozřejmě ve zúženém slova smyslu - hlavním tématem tohoto počinu.

Proto bylo trochu nad plán zakomponovávat do příběhu postavu otce, se kterým se matka rozvedla a který se odstěhoval na venkov. Otec slouží pouze jako prostředek k tomu, aby matce naznačil, že se syn poněkud změnil. A není jisté, jestli zato může počínající puberta nebo Malý Joe. Dočkáme se tedy výletů mimo laboratoř, kde se řeší rodinné záležitosti, což jsme asi nepotřebovali. Stejně tak postava synkovy přítelkyně z etnické menšiny jest poněkud nad plán a de facto zastává stejnou úlohu jako ten otec. To už má přeci jen větší opodstatnění kolegyně Bella se svým pejskem Bellem. Zbytečné úkroky stranou, neboť ta nejistota až paranoia se určitě dala rozvíjet důmyslnějším způsobem.

Další potíž je ta, že žádná z postav - ani do ní zamilovaný kolega v podání Bena Whishawa - není tak zajímavá jako Alice (v Cannes za tuhle roli oceněná Emily Beecham). Kdyby změnila účes a trochu pestřeji se mimo práci oblékala, slušelo by jí to ještě víc. Spíše však jde o její vnitřní krásu. O její pečlivost a starostlivost, což jsou vlastnosti, kvůli kterým patrně zároveň dochází k jakési psycholožce (Lindsay Duncan), jejímž příjemným hlasem by klidně mohl promlouvat počítač v nějaké vesmírné lodi. Škoda, že celou dobu nejdeme s Alice a nezaměřujeme se více na ten psychologický aspekt. Evidentně by to pořád šlo i s těmi lehce úsměvnými momenty.

Malý Joe je film, který sice bude uvedený i na Future Gate Sci-fi Film Festivalu, nicméně podobně jako minulý rok v případě Lajka: Cigána ve vesmíru, se vlastně nejedná úplně o science fiction. Vždyť tohle se klidně může stát! Ba co víc - možná se to už stalo!?! Navzdory tomu komornímu, minimalistickému konceptu (z hlediska hudby a výpravy se podle všeho nejednalo o nejnáročnější dílo) se podařilo zajistit, abychom si nepřipadali tak, že sledujeme nějaký studentský filmeček. Velkou zásluhu na tom má především kamera, třebaže často zůstává záběr statický, když by bývalo bylo asi vhodnější švenkovat a naopak. Takže ano, po zhlédnutí Malého Joea celkově vzato klady převažují, avšak pouze o kousíček. Jelikož nějaké pochybnosti nad autorskými záměry zůstávají.

Recenze: Judy

Říká se, že v Hollywoodu za celou jeho historii neexistovalo mnoho větších a zářivějších hvězd než... celý článek

Recenze: Cena za štěstí